Jaarwisseling 2020-2021

Het is een bijzondere jaarwisseling dit jaar. Sober, bescheiden, geen knallend vuurwerk, geen handen schudden, wederom nabijheid op afstand. 2020 zal de geschiedenis in gaan als een ongekend jaar voor velen. Ziekte, heengaan van geliefden, onzekerheid over het bestaan, eenzaamheid, allemaal weergaven die het afgelopen jaar kunnen typeren. We zien om in verdriet en onzekerheid, we gaan een ongewisse toekomst tegemoet. 2021 ligt blanco voor ons met een sprankje hoop; een goed werkend vaccin. Hoe kunnen we dit alles gelovig duiden?  Ik ben ervan overtuigd geraakt dat  lijden en verdriet bij het leven horen, net zoals vreugde en geluk. Van lijden en verdriet kun je, ja, kun je in geloof een rijker mens worden. Want, ondanks alle tegenslag en onzekerheid, mijn ervaring leert dat je juist dan gedragen kunt worden door engelen en engelen van mensen. En die engelen van mensen hebben in 2020 hun uiterste best gedaan, allen die, met risico voor eigen leven, werkzaam waren en zijn in de zorg. Engelen van mensen waren er ook bij die vele afscheidsvieringen die we in onze parochie vorm hebben gegeven. Ook alle uitvaartondernemers stonden dag en nacht voor ons klaar. Kortom; een veelheid aan gedachten die we kunnen samenvatten in; verdriet en lijden horen bij het leven, en we blijven bidden om vreugde en geluk. In het evangelie hoorden we vandaag over Maria, die we vandaag bijzonder eren op haar hoogfeest. De herders vertelden alles wat er over Jezus gezegd was.  Allen die het hoorden stonden verwonderd. Maria bewaarde al deze woorden in haar hart en overwoog ze bij zichzelf. Jezus kreeg hij als naam, wat God redt betekent. Op Hem mogen wij vertrouwen, ook in het nieuwe jaar dat voor ons ligt. In de eerste lezing hoorden wij die mooie zegenwens uit het boek Numeri. Moge de Heer U zegenen en behoeden. Afgelopen jaar is toch wel heel duidelijk gebleken dat we als mens niet álles in de hand hebben. De wereldwijde pandemie is ons allen overkomen. Hoezeer mogen we dan bidden om die zegen en bescherming van God, juist vanavond/vandaag. Graag dank ik allen die onze parochie op handen dragen, allen die meedenken, werken en vooral meebidden. Complimenten en veel dank; aan allen die begrip kunnen blijven tonen; voor beschermende en moeilijke besluitvormingen in kerk én maatschappij. Voor ieders bescherming en gezondheid.

Van harte wens ik u een gezegend nieuwjaar, mogelijk in dankbaarheid en vertrouwen.

Tenslotte, verdriet kijkt achterom, zorgen kijken om zich heen, geloof kijkt naar boven.

Amen.