Uden

Vieringen

zie pagina Tijden van vieringen

Kerkomroep

De vieringen in Uden kunnen worden gevolgd en worden teruggekeken of geluisterd via de kerkomroep.

Over de St. Petruskerk

hierboven in zwart-wit: Oude Sint Petrus (Uden) 1300-1886 De restanten van de St. Petruskerk die in de middag van zondag 4 april 1886 is afgebrand. De torenspits met de klokken en het dak van het middenschip zijn ingestort.

De eerste parochiekerk gewijd aan Sint-Petrus Stoel van Antiochië kerk brandde op zondag 4 april 1886 volledig af. In de ruïne van de fundamenten wordt een runensteen met de tekst “WOT” gevonden. Heden ligt aan deze locatie het oorlogskerkhof (Uden War Cemetry) waar op initiatief van de Heemkundekring Uden de contouren van de oude kerk met stenen zijn gemarkeerd.

In 1887 bouwt pastoor Spierings de tweede Udense Sint Petruskerk op een andere locatie, aan de Kerkstraat. Architect is Carl Weber. Bisschop Godschalk wijdt de kerk op 13-14 april 1890.

De huidige St. Petruskerk in Uden. (foto 2XP, Twan van Asseldonk)

Orgel

Over de orgels in de petruskerk bestaat een uitgebreide webpagina:

www.brabantorgel.nl/UdenPetrus.html

Stichting Vrienden van de Petrus

Om fondsen te werven voor het (aanzienlijke) onderhoud van de St. Petruskerk is een stichting in het leven geroepen. Deze stichting heeft een ANBI-keurmerk, waardoor giften aan de stichting fiscaal worden erkend als gift. Als u ook vriend van de St. Petrus wilt worden of voor meer informatie over de Vrienden van de Petrus gaat u naar de volgende website:

www.vriendenvandepetrus.nl