Bedevaart Kevelaer op zaterdag 24 augustus 2019

Al eeuwenlang zoeken gelovigen vanuit Nederland hun toevlucht en troost bij Maria ‘Troosteres van de bedroefden’ in het bedevaartsoord in Kevelaer. Samen met Ravenstein, Veghel, Oss en Landerd organiseert Uden deze bedevaart.

‘Heer, naar wie zouden wij gaan?’

(Joh.6 vers 68)

We vinden het fijn als ons leven over rozen gaat. Niemand wil in een nare situatie terechtkomen. Desalniettemin krijgen we met tegenslagen en problemen te maken. ‘Elk huis heeft zijn kruis’ zegt het spreekwoord. De een heeft een behoorlijk zwaar kruis te dragen, de ander een minder zware, maar niemand van ons blijft gespaard van zorgen en leed.

Dit jaar gaan we vanuit onze parochies en omstreken op zaterdag 24 augustus naar Kevelaer. Het heiligdom heeft voor 2019 als thema gekozen ‘Heer, naar wie zouden wij gaan?’. Toen Jezus zei dat Hij het brood is dat uit de hemel is neergedaald en dat degene die van dit brood eet zal leven in eeuwigheid, namen velen er aanstoot aan en veel van zijn leerlingen verlieten Hem nadat zij dit hoorden. Toen Jezus aan de Twaalf vroeg of zij ook zouden weggaan, antwoordde Petrus: ‘Heer, naar wie zouden wij gaan? Uw woorden zijn woorden van eeuwig leven’ (Joh. 6,68).

Naar wie zou je gaan, zeker als je in nood verkeert? Op wie doe je dan een beroep? Wie is dan voor jou vooral een bron van inspiratie, bemoediging en kracht?!

Dat is voor ons christenen allereerst onze Heer Jezus, Hij die ons Brood des Levens is. Maar ook zijn moeder, de Maagd Maria, speelt in het leven van veel gelovigen hierbij een belangrijke rol. Zij is degene die vele gelovigen naar Jezus heeft geleid, zeker als we in nood verkeren, wanneer we ergens mee zitten en geen uitweg weten. Wanneer we bij Maria komen, zal zij onze nood aan Jezus voorleggen. Dat mogen we geloven, want tijdens de bruiloft in Kana heeft zij dat ook gedaan (Joh 2,1-12). Onze nood gaat haar na aan het hart, zoals ook onze vreugde.

Maria brengt ons bij onze Heer Jezus, Hij die onze kracht en vrede is, bij wie wij woorden en brood van eeuwig leven vinden. Hopelijk mogen we dit op onze pelgrimstocht naar Kevelaer met Maria en met elkaar gaan beleven.

Programma:

-Rond 8.00 uur vertrek vanaf de diverse opstapplaatsen.

-Tegen 9.00 uur gezamenlijk vertrek vanuit Ravenstein.

-Rond 9.45 uur aankomst Kevelaer en in processie naar het Heiligdom.

-10.15 uur Welkomstwoord en wijding van de offerkaars in de Pax Christi kapel.

-11.30 uur Eucharistieviering in de Basiliek.

-14.30 uur Kleine Kruisweg in de Pax Christi.

-14.30 uur Vertrek vanaf Pax Christi naar de Grote Kruisweg in het park.

-16.45 uur Heilig Lof in de Pax Christi.

-17.15 uur naar de bussen en weer naar de opstapplaatsen in Nederland.

Kosten bedragen € 20,00 per persoon te voldoen bij inschrijving.

In het buitenland is een geldig legitimatiebewijs verplicht!

Opgeven voor deze bedevaart kan bij het Parochiecentrum Uden, Kerkstraat 25 Uden, tel. 0413-263154 (openingstijden vakantie: 09.00-13.00 uur) en diaken Henk van Thiel, Burgtstraat 61 te Boekel, tel. 06-5047 6049.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot: diaken Henk van Thiel,

tel. 06-5047 6049 of Dorothé Driessen, tel. 06-4340 5509