Pinksteren; het feest van de Geest

De heilige Geest, wat en wie moeten we ons daarbij voorstellen? Een vader, een zoon, dat zijn begrippen die wij kennen vanuit onze leefwereld. Maar geest is toch een ander verhaal. Ook binnen de Kerk in al haar denominaties is de heilige Geest een ruim begrip.

Want de Geest zorgt voor vernieuwing en verandering, maar is ook de Inspirator die vorm heeft gegeven aan het denken zoals die door generaties voor ons is vormgegeven en doorgegeven om te bewaren. Ook in deze zin is de Geest een onvatbaar iets. We kunnen Hem niet naar onze hand zetten. Gods Geest is niet te manipuleren naar menselijke maatstaf of norm. Dat alles overstijgt Hij! In God is geen verdeeldheid te vinden, Vader, Zoon en Geest zijn één in wezen met elkaar. Zit daarin ook niet de kracht van de Geest? Dat Hij aanvult wat ons als mens ontbreekt? Zijn zeven gaven zijn: wijsheid, verstand, inzicht, sterkte, kennis, ontzag en liefde voor Gods Naam. Daarom bidden we vandaag dat Gods Geest ons hart mag vervullen, opdat wij kunnen groeien in leven en geloven binnen de ruimte die de Geest ons gegeven heeft binnen en buiten de Kerk! De Geest immers waait waar Hij wil.