In overweging bij het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming

Op dit feest van Maria’s tenhemelopneming kijken we blij en dankbaar op naar moeder Maria. Maria is geen godheid maar is wel moeder van God; uit haar is Jezus, Gods Zoon, geboren. Maria heeft net als wij het heil van Christus mogen ontvangen. Ze heeft alles meegemaakt wat een moeder meemaken kan. Ze was geen supermens. Ze was een doodgewone vrouw die haar plicht deed en die liefde, geloof en trouw voorop stelde in haar leven. Juist daarom werd ze ten hemel opgenomen, als een voorbeeld voor ons allen. Vanuit de hemel wil ze ons nu helpen. Dat ze helpt, weten we en voelen we aan. Of je nu jong bent of oud, kerkelijk of onkerkelijk, we steken als we  ergens mee zitten, bijna allemaal een kaarsje aan bij Maria.

Honderden kaarsjes worden elke dag weer opgestoken bij haar beeltenis. We vertrouwen op haar! Haar naam uitspreken, schept in ons rust en zekerheid, geeft geluk en vrede in het hart. Zo is Maria ons lief geworden. Wat is zo bijzonder aan haar? Eigenlijk niets, want ze was het eenvoudigste meisje in dat kleine, onooglijke dorpje Nazareth. Maar ze was er altijd op de juiste plaats en tijd! Maria stond klaar, toen God haar nodig had om moeder van zijn Zoon te worden. Ze ging Jezus overal achterna en liet Hem nooit in de steek, zelfs niet toen Hij zijn leven gaf op het kruis. Nu is ze in de hemel en is er altijd voor ons!  Maria brengt voor ons de hemel dichterbij.

We vieren dit hoogfeest in de Petrus kerk tijdens het weekend van 14 en 15 augustus.  Op 14 augustus om 18.30 u feestelijk opgeluisterd door de Chanteurs Grégoriens.

. Op 15 augustus om 10.30 u feestelijk opgeluisterd door Deux Bornes. (De viering is dan dus niet in de openlucht!). Binnen de kerk zijn we goed in staat om de coronamaatregelen op te volgen.

In Zeeland vieren we dit Hoogfeest op 15 augustus in de kerk om 9.00 u en in Boekel om 10.30 u. Weet U van harte welkom!

Pastoor John van de Laar.