Pater Nol van Dongen overleden

“Ik heb de goede strijd gestreden, de wedloop voleind, het geloof bewaard” 2 Timoteüs 4.7.

Op dinsdag 1 juni 2021 is in Huize Rosa te Nijmegen van ons heengegaan onze medebroeder, lid van de Confederatie van de Nederlandse en Vlaamse provincie van de Priesters van het Heilig Hart van Jezus,

PATER ARNOLDUS GERARDUS VAN DONGEN SCJ

geboren op 2 augustus 1928 te Zeeland N.Br.
geprofest op 8 september 1949 te Asten
priester gewijd op 15 juli 1956 te Nijmegen

Na zijn priesterwijding kreeg Nol als eerste benoeming: gaan werken in Congo. Deze benoeming bleek bepalend voor de rest van zijn arbeidzaam leven. Vanaf 1958 tot 2001 is hij daar een toegewijde parochiepriester geweest, dicht bij de mensen. Vanaf 1964 was hij lid van onze Congolese provincie. Ondanks lichamelijke problemen. Zo werd hij in 1964/65 verpleegd in De Klokkenberg (Breda), waar hij een longoperatie onderging. En later kreeg hij steeds meer last van een oogkwaal, waarvoor hij in 1986 werd geopereerd in Nijmegen. In 2001 is Nol daarom teruggekeerd naar Nederland, waar hij een gewaardeerd bewoner werd van ons Sint Jozef klooster en vanaf maart 2021 in Huize Rosa. Zijn gezichtsvermogen liet hem steeds meer in de steek, maar hij heeft dat bewonderenswaardig gedragen, mede ondersteund door huisgenoten en verzorgenden.

Gedenken wij pater Nol van Dongen in onze gebeden.

We nemen afscheid van pater Nol van Dongen op zaterdag 5 juni 2021 in de Kerk Sint Jacobus de Meerdere, Kerkstraat 51, 5411 EA Zeeland om 11.00 uur, waarna we hem te ruste zullen leggen op de begraafplaats naast de kerk. De auto kunt u parkeren bij rouwcentrum van Lokven, Molenstraat 32a, gelegen achter het kerkhof.

Mede namens de familie
Provincialaat SCJ, Postbus 4609, 4803 EP Breda