Met dertig in de Mis: ‘Parochianen zijn not amused, maar het is niet anders’

Opnieuw moesten katholieke parochies eraan geloven: gelet op de toename van het aantal coronabesmettingen vroegen de Nederlandse bisschoppen onlangs om het maximum aantal kerkgangers terug te brengen naar dertig. Hoe gaan parochies hier praktisch mee om?
Nederlandse parochies doen weer een stap terug nu het coronavirus om zich heen grijpt. Oude protocollen kunnen weer uit de kast, vrijwilligers en pastoors moeten opnieuw kijken hoe ze de maatregelen van de bisschoppen vorm kunnen geven, zonder het geestelijk welzijn van parochianen uit het oog te verliezen.
Dringend advies Grapperhaus
Ruim een week geleden besloten de Nederlandse bisschoppen om gehoor te geven aan het advies van minister Ferdinand Grapperhaus om maximaal dertig gelovigen per viering toe te laten. De bisschoppen gaan daarbij zelfs een stap verder door ook dringend te adviseren een mondkapje te gebruiken en dat alleen tijdens het ontvangen van de communie af te doen.
Het betekent een organisatorische omslag voor parochies, die over het algemeen gehoor lijken te geven aan de oproep van de bisschoppen. Overigens is de afgelopen tijd gebleken dat het ‘coronaprotocol’ goed lijkt te functioneren. Volgens het RIVM zijn besmettingen slechts in 0,3% van de gevallen terug te voeren op kerkelijke bijeenkomsten.
Begrip, maar ook verdriet
Toch zijn veel kerkgangers not amused. “Dat is begrijpelijk, mensen vinden het echt niet fijn. Sommigen zijn er ook echt verdrietig over.”
Uit het ritme
Door het beperken van het aantal gelovigen raken sommige parochianen uit hun kerkelijk ritme. Mensen willen op hun vaste gang naar de kerk, dat kan nu niet. We vinden het ook jammer omdat we vrezen dat er mensen zijn die het dan te veel van het goede vinden en dan thuisblijven. Maar het is niet anders, je kan er niets anders van maken.
In praktische zin doen pastores een beroep op alles wat in juni is opgezet: toen was er ook sprake van een maximum van dertig gelovigen per viering. De wijze van werken is toen uitgevonden en bedacht. Daar profiteren we van. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar moeten het als het ware opnieuw onder de auto plaatsen. Het vraagt veel werk, maar het is wel minder dan bij de eerste golf.”
Liever maatwerk
Het wordt betreurd dat er geen sprake is van maatwerk voor grotere kerkgebouwen.