“Nu de tweede coronagolf steeds hoger wordt, wordt de overheid ook strenger. Wij moeten ons sociaal leven verder beperken. Vanaf afgelopen zondag kunnen nog maximaal 30 gelovigen de liturgie meevieren. Wij perken het kerkelijke leven in ter bescherming van de volksgezondheid.”

Uit het woord van de bisschop:

Beste parochianen,

Er is de afgelopen week nogal wat ophef ontstaan over het aantal kerkgangers per kerklocatie in liturgische vieringen. Voor het hele land zijn er beperkingen afgekondigd waarbij het maximum aantal mensen in binnenruimtes wordt beperkt tot 30 personen. Voor iedereen die zich alle moeite getroost heeft om te voldoen aan alle richtlijnen is dit een hard feit. Zo ook voor alle mensen die in onze kerklocaties alles in het werk gesteld hebben om zaken zo goed mogelijk te regelen. En dat hebben wij goed gedaan, dus lof voor iedereen: vrijwilligers en kerkgangers. Aan de andere kant nemen ook het aantal besmettingen steeds verder toe en moeten er maatregelen getroffen worden om dat aantal terug te buigen. Dat is een noodzaak voor ons allemaal en ook iets waar we allemaal aan mee moeten werken.

We moeten dan ook het lastige besluit nemen om ons te conformeren aan de afspraken die gekomen zijn door de diverse religieuze organisaties samen met de landelijke overheid. Uit solidariteit met iedereen, vooral ook met de medewerkers in de zorg, willen wij nu meegaan met het besluit om het aantal kerkgangers per viering terug te brengen naar maximaal 30 mensen. Dit voorlopig voor de periode waarin de beperkende maatregelen gelden.

Dit betekent dat we met doelgroepen gaan werken in de Sint Petruskerk te Uden.

Het dringende advies geldt om een mondkapje te dragen bij binnenkomst tot je op de plek zit. En ook bij het naar buiten gaan.

Op deze manier zijn we samen verantwoordelijk voor elkaars gezondheid en dragen er op onze manier aan bij. We hopen en bidden dat we over niet al te lange tijd weer met meer mensen kunnen vieren zoals voorheen; verantwoord en veilig. Maar vooralsnog houden we ons aan de richtlijn van de bisschoppen met maximaal 30 personen. Voor een uitvaart geldt een maximaal van 100 personen.

Met dank voor uw begrip. Alléén samen krijgen we het virus eronder.

Pastoraal team en parochiebestuur.