Zondag 1 maart Choral Evensong in Huissen

Van harte welkom op zondag 1 maart bij de Choral Evensong door een gelegenheidskoor o.l.v. de Engelse dirirgent Peter Leech.Deze Choral Evensong is in de kapel Dominicanenklooster te Huissen om 17.30 uur, Stadsdam 1 te Huissen. Vrije toegang (deurcollecte). In de dienst gaat Pastoor John van de Laar voor en bespeelt Marcus Bergink het orgel.

De liturgische vorm van een Choral Evensong ontstond bijna 500 jaar geleden toen de Engelse koning Henry VIII in 1534 de Anglicaanse Kerk stichtte. De Choral Evensong is een samensmelting van vesper en completen, dagelijks nog gevierd in veel grote Engelse kathedralen.

Op enkele kort gesproken bijdragen na wordt een Evensong in zijn geheel gezongen. Choral Evenson is de combinatie van een ingetogen gebedsdienst met een veelvoud aan (soms uitbundige) muzikale vormen en stijlen. Zo is de organ voluntary aan het eind niet zelden een virtuoos stuk muziek. Het is de combinatie van stijlvolle hoogwaardig uitgevoerde (koor) muziek, ingebed in een eeuwenoud ritueel dat een Choral Evensong zo bijzonder maakt.

De dienst heeft een formeel karakter. De voorganger en het koor zijn vaak gekleed in fraaie gewaden, zij betreden en verlaten de kerk in processie. Deze uiterlijkheden zijn zinvol, geen doel op zich, maar dienstig aan het plechtige en sacrale karakte van de eredienst.