Op Allerzielen, 2 november, herdenken we onze overledenen

In Allerzielenvieringen worden de namen genoemd van de overledenen van wie onze parochie afgelopen jaar de uitvaart heeft verzorgd. We branden kaarsjes en noemen hun namen. We herdenken wie zij waren en welke sporen zij hebben nagelaten.

Niet alleen nabestaanden van de overledenen van afgelopen jaar zijn welkom, maar iederéén die iemand verloren heeft is welkom. Ook als een dierbare langer dan een jaar geleden uit uw of jouw midden wegviel. Want het verdriet en het gemis blijft. Je hoort weleens zeggen, dat het gemis in de loop der tijd zelfs sterker wordt, omdat je alles wat je meemaakt niet meer kunt delen. In onze parochie willen we oog en oor hebben voor mensen die rouwen om een overledene. Keer op keer mag u, mag jij, je verhaal vertellen. Nooit zullen we vragen: ‘Heb je het verwerkt? Ben je er al overheen? Zoals pastor Marinus van den Berg schrijft in een gedicht:

Wie mij vraagt: ‘Hoe lang is het al geleden?’ verwart mij, verhindert mij om te zeggen: ‘ik mis je.’