Ga mee naar Maria in Lourdes

Als er ergens eens plaats is waar mensen uit de hele wereld elkaar ontmoeten in geloof, dan is het in Lourdes. Miljoenen pelgrims uit tal van landen trekken elk jaar naar die beroemde grot in Zuid-Frankrijk, waar Maria verscheen. Wij gaan er vanuit Uden ook naartoe om die bijzondere sfeer te ervaren en Maria te ontmoeten. Vanuit zijn vorige parochie in Helmond heeft pastoor Van de Laar vaker bedevaarten georganiseerd. Dit jaar wil hij ook graag met een groep uit Uden en Oss naar Lourdes reizen. Wie die bijzondere sfeer in Lourdes ook wil ervaren en Maria in de grot wil ontmoeten, kan met hem mee. Vanuit Uden en Oss  gaat hij van 11 tot en met 16 september op bedevaart naar Lourdes.

Pastoor John van de Laar van Uden komt al jaren in Lourdes. “Bij de grot van de verschijningen ben je zelden alleen. Toch hebben veel bezoekers dezelfde ervaring: het is alsof Maria er helemaal voor jou is,” vertelt hij enthousiast. “Ze is één en al oor. Je kunt al je vragen, dankbaarheid en intenties bij haar neerleggen. Het is net alsof ze jou persoonlijk aanspreekt, zoals ze meer dan 160 jaar geleden op die zelfde plek ook Bernadette Soubirous aansprak.”

Lourdes was destijds een onbelangrijke plaats in een vergeten stukje van de Franse Pyreneeën. “Intussen is het stadje uitgegroeid tot een van de grootste en bekendste bedevaartplekken ter wereld,” legt Van de Laar uit. “Miljoenen pelgrims komen er om – net als Bernadette – even bij de grot te staan, tot Maria te bidden, een kaars op te steken, zich te wassen met het water uit de bron of om mee toe doen aan een van de dagelijkse vieringen en processies.”

Onze reis

De groep sluit dan aan bij de reis van het Huis voor de Pelgrim. “We bezoeken het heiligdom met de grot en de vele kerken, we wandelen door de stad, we gaan naar de Pyreneeën en we genieten van het mooie landschap en de lekkere Franse keuken,” aldus Van de Laar.

In Lourdes wordt een volledig Nederlandstalig programma aangeboden. Hoogtepunt is de viering aan de grot. Indrukwekkend zijn ook de grote internationale plechtigheden met soms wel meer dan 25.000 mensen. Daarnaast is Lourdes een gezellige plaats met tientallen winkeltjes en terrasjes. Ook zijn er diverse musea, waar u meer kunt ervaren over de geschiedenis van Lourdes.

Verblijf

Tijdens het verblijf in Lourdes logeert de groep in een uitstekend hotel. De reis er naartoe vindt plaats per vliegtuig. “Het bijzondere van Lourdes is dat ook mensen die  mindervalide zijn of zorg nodig hebben aan de reis kunnen deelnemen,” vertelt Van de Laar. “Tientallen vrijwilligers van het Huis voor de Pelgrim staan de hele week voor ons klaar.” Voor wie verzekerd is bij CZ,  zijn er onder bepaalde voorwaarden zelfs bijzondere kortingsmogelijkheden.

Wilt u graag mee op  11 t/m 16 september 2019 ?

Neem dan contact op met pastoor John van de Laar 0413 / 322137 of j.vandelaar@parochiesintpetrus.nl of, Huis voor de Pelgrim T 043 – 321 57 15

E info@huisvoordepelgrim.nl

I www.huisvoordepelgrim.nl