St.Cornelius

En in deze Paastijd vieren we in de Sint Jacobus de Meerdere kerk te Zeeland traditioneel op de 1ste zondag van Mei de bedevaart naar Sint Cornelius. Deze heilige stamde uit ’n adellijk Romeins geslacht. In 251 werd hij tot bisschop van Rome gekozen op de stoel van Petrus, hij werd de 21ste paus. Hij was een krachtig verdediger van het geloof in het Romeinse keizerrijk. Cornelius werd het slachtoffer van de christenvervolgingen in Rome. Hij werd uit de stad verdreven alwaar hij stierf als martelaar.

Misschien is de H.Cornelius door de eeuwen heen zo populair geworden omdat je met tal van kwalen bij hem terecht kan: vallende ziekte, epilepsie, zenuwziektes, overspannenheid, onrust en stress. Ook voor jicht, oor kwalen, stuipen, kinkhoest en andere kinderziektes (vandaar de kinderzegen). Daarnaast is hij ook de beschermheilige van het hoornvee.

• De vieringen op zondag 7 mei zijn in Zeeland om 07.00 uur en 09.30 uur.
  • Na afloop van beide viering wordt er koffie/thee aangeboden in de St.Jacobuszaal
  • Vanaf 10.30 uur tot 12.00 uur zal op geregelde tijden de kinderzegen worden gegeven
  • En de kerk zal open blijven tot 15.00 uur voor stil gebed en/of een kaarsje bij St.Cornelius in de kapel achter in de kerk.
  • Iedereen is van harte welkom!

Betsie van der Wijst