Heilige Kruisvindingkerk wordt beschouwd als één van de hoogtepunten van de Bossche School, ontworpen door Jan de Jong

Op 14 maart kwam dr. Caroline Voet, expert op het gebied van de architectuurstijl ‘Bossche School’ en verbonden aan de Katholieke Universiteit van Leuven, naar Odiliapeel. Zij gaf daar een  workshop waar de deelnemers konden kennismaken met de ontwerpprincipes van de Bossche School, zoals destijds gedefinieerd door Dom van der Laan.

Dat de Vlaamse academica juist voor Odiliapeel heeft gekozen is geen toeval: zij is door het bestuur van de Sint Petrusparochie uitgenodigd voor een werkbezoek aan de Heilige Kruisvindingkerk. Dit kerkgebouw wordt beschouwd als één van de hoogtepunten van de Bossche School, en is ontworpen door de bekende architect Jan de Jong op het hoogtepunt van zijn carrière.

Caroline Voet ging uitgebreid in op alle aspecten van deze architectuurstijl en het werk van Dom Van der Laan en Jan de Jong. Na de inleiding was er uitgebreid de gelegenheid om zelf te oefenen en alle hoeken van de kerk te bezichtigen.