Smitskoor Reek te gast in Sint Petruskerk te Uden

Op uitnodiging van de Sint Petrus Parochie, komt het Smitskoor uit Reek op 22 oktober om 10.30 uur naar de Sint Petrus kerk te Uden. Voor het Smitskoor is het de eerste keer dat zij de H. Mis opluisteren in Uden.

Het Smitskoor is opgericht in het jaar 2000 naar aanleiding van gevonden Reekse missen waarvan er één door een gelegenheidskoor gezongen werd. Bij gelegenheid van het millennium feest in Reek.

Deze missen, geschreven voor mannen door pastoor Smits in circa 1850, vroegen er gewoon om, om weer gezongen te worden. Uit het gelegenheidskoor ontstond spontaan een mannenkoor. Als hommage aan wijlen Pastoor W.J. Smits werd gekozen voor de naam ”Smitskoor”. Het koor heeft de afgelopen jaren een serie van 6 missen gezongen.

Zondag 22 oktober 10.30 uur zingt het Smitskoor de 1e Amsterdamse Mis, Missa Nova Prima. Bijzonder is dat deze mis is gecomponeerd door de orgelbouwer F.C. Smits (1800-1876) zelf, en niet door zijn broer W.J. Smits die pastoor was in Reek. De familie Smits uit Reek staat als eerste bekend om hun kwaliteit als orgelbouwers. Ze hebben in onze regio dan ook tal van prachtige instrumenten gemaakt. Niet zoveel mensen weten dat er ook een groot Smitsorgel in Amsterdam gebouwd is en dat is ook meteen de link met de Missa Nova Prima. Er was in de 19e eeuw een gewoonte om muziek ook te vernoemen naar de plaats waar die gemaakt was, vandaar waarschijnlijk de benaming “Amsterdamsche mis”.

De missa Nova Prima kenmerkt zich door een zekere bondigheid, behalve bij het Kyrie eleison dat vaker dan strikt nodig herhaald wordt. Verder is er veel afwisseling in tempo, solo en tutti gedeelten en blijkt ook duidelijk dat de componist goed op de hoogte was van de betekenis van de tekst. Net zoals de meeste Smitsmissen is ook bij de deze mis sprake van een blijmoedig karakter, wat het vieren van de eucharistie tot een feestelijk geheel maakt.

Het Smitskoor onderscheid zich ook door de mooie lofzangen zoals het Ave Verum van Perosi, Ave Maria van Perosi en Beati qui Lugent van Motetto

Dirigent van het Smitskoor is René van Aarden uit Velp.