Overweging over Maria

God heeft Maria een bijzondere rol gegeven in de Kerk en de wereld. Toen Jezus aan het Kruis hing, heeft Hij Zijn Moeder gegeven aan Johannes, Zijn beste vriend: “Johannes, ziedaar uw Moeder (…) Moeder, ziedaar uw zoon”. Door ons doopsel zijn wij ook vrienden van de Heer en ook tot ons zegt Hij: “ziedaar uw Moeder”. Maria is onze Moeder.

God heeft de hele mensheid, al Zijn mensen, toevertrouwd aan de bescherming van Maria. Zij is onze Voorspreekster en Helpster. Onze Hemelse Moeder Maria is degene die ons de Heilige Geest, Gods liefde en vrede, bemiddelt. De bedevaartplaatsen, ook in Nederland, zijn voor veel gelovigen veilige havens in de woelige wereldzee. Mensen werden en worden hier diep geraakt en geïnspireerd. De meimaand is toegewijd aan Maria. Als we hier komen, in de kerk, ontmoeten we de verrezen Heer in de Heilige Eucharistie en dan gebeurt er iets. We worden wakker geschud en aangemoedigd door de Heer zelf. We mogen elkaar eraan herinneren dat wij de volgelingen van Jezus, de Heer zijn en dat we dat mogen laten zien overal waar we leven en zijn. Roepen wij in deze meimaand, de voorspraak in van Maria, opdat Zij ons zou helpen bij alles wat ons bezig houdt, tot geluk van onszelf en van elkaar. Moeder Maria, bidt voor ons.

Pastoor John van de Laar.