Gemengd koor Venhorst

Het gemengd koor uit Venhorst

Het R.K Mannenkoor zong voor het eerst op 3 oktober 1934 bij de ingebruikneming van de noodkerk H. Jozef te Venhorst; de inzegening werd gedaan door Kapelaan Thomassen uit Boekel.

Het Mannen koor zong toen onder leiding van P.J  Menne , het hoofd der school  van Venhorst. Kapelaan Thomassen werd in april 1935 de eerste pastoor, met  Hein Althuizen als dirigent van het koor. Met de priesterwijding van onze parochiaan André van Zon in 1965 kwamen een tiental dames het koor versterken; vanaf die tijd ontstond het dameskoor dat alleen zong met jubileum missen en  de uitvaartdiensten. Toen de tweede pastoor, Ad de Wert, op 14 mei 1967 was geïnstalleerd, werd  op 27 september het gemengd koor opgericht, uit het bestaande R.K Mannenkoor met aanvulling van het Dames koor. Bij de installatie in 1986 van onze derde en laatste pastoor P. van Velthoven (1986 – 2015) werd Ida van Duijnhoven dirigent van ons koor, ze volgde Agnus van de Loo op.  Daarvoor was hoofd van de St. Cornelisschool , A. Teurling bijna 25 jaar dirigent van het mannenkoor. Mgr P. van Velthoven is op 6 november 2017 overleden. De zondag diensten werden nu vanaf 2015  gedaan door Diaken H.van Thiel en zo mogelijk door een kapelaan van onze Parochie St. Petrus. De eerste organist van het Mannenkoor was Grard Emonds, op 16 december 1962 opgevolgd door Tonny van Brussel, en was inmiddels ruim 55 jaar organist.

Het koor is helaas gestopt per september 2023