Rondleidingen Petrus Kerk Uden

De Petruskerk in Uden is een beschermd monument van de hand van architect Carl Weber. Na een bouwtijd van drie jaar is deze koepelkerk gereedgekomen in 1890, ter vervanging van de oude Romaanse Petruskerk die in 1886 voor een groot deel door brand werd verwoest.

Ervaren rondleiders vertellen je alles over:

• de neo-romano-gotische bouwstijl
  • de kruisweg gemaakt voor, tijdens en na de eerste wereldoorlog
  • de ontwikkeling van de kerk vanaf de bouw tot heden.
  • laten je boeiende dingen zien die je daardoor ook in andere kerken gaat zien, b.v. tijdens de vakanties
  • laten je verwonderen over het glas in lood uit vier verschillende perioden.

Deelnemen aan de rondleiding(en) kan door aanmelding via:

Kosten incl. boekje per rondleiding € 7,50 p.p. ,kinderen gratis.

Datums en tijden rondleidingen:
Algemene rondleiding:
Zaterdag 20 april 2024 van 14.30-16.00 u.

Glas in lood rondleiding:
Zaterdag 27 april 2024 van 14.30-16.00 u.
Deskundige rondleiders laten je o.a. kennismaken met een uniek kunstwerk in glas in lood van kunstenaar/glazenier Theo Mols.

N.b.: Bij uitvaarten vervallen de rondleidingen.

Er gaat een wereld voor je open!

• Er zijn twee rondleidingen:
  • Algemene rondleiding
  • Glas in lood rondleiding.
    Deskundige rondleiders laten je kennismaken met een uniek kunstwerk in glas in lood van Theo Mols. Deze kunstenaar glazenier heeft in vierentwintig glas in lood ramen De Openbaring / De Apocalyps van Johannes uitgebeeld.
  • Periodiek wordt via diverse media bekend gemaakt wanneer er rondleidingen zijn.
  • Ook kan men rondleidingen aanvragen bij het Parochie Centrum:
  • Kosten incl. boekje per rondleiding € 7,50 p.p. Kinderen gratis.

Wim Schigt overhandigt de pastoor het eerste exemplaar van het boekje over de glas in lood ramen.

In de Petrus Kerk in Uden is glas in lood te bewonderen uit verschillende perioden. Het oudste glas in lood stamt uit 1890, is fraai en karakteristiek voor die periode.
In de Mariakapel en Jozefkapel, respectievelijk 1921 en 1928, zijn prachtige en herkenbare voorstellingen uit het leven van Maria en Jozef.
Begin jaren zestig vorige eeuw plaatste kunstenaar glazenier Hugo Brouwer acht fantastische kleurrijke ramen in de apsis van de Petrus Kerk. Met het juiste licht erop zijn deze ramen een belevenis.
In de periode 1962-1968 plaatste de Tilburgse kunstenaar glazenier Theo Mols vierentwintig ramen met daarin verbeeldt de Openbaring, ook wel Apocalyps genoemd. Het is een unieke serie ramen waarin het hele verhaal van de Apocalyps is uitgebeeld en dit betekende ook een doorbraak voor het hele oeuvre van Theo Mols.
Echter zonder toelichting zijn deze ramen lastig te lezen en te doorgronden.