Aangenaam verrassend dat de anderhalve meter-regel in de RK kerken verdwijnt!

We mogen aangenaam verrast zijn met de ruime versoepelingen vanaf 25 september in onze kerken.

We mogen weliswaar  weer samen zingen, maar we willen nog voorzichtig zijn. Dit omdat de koorzangers wel op anderhalve meter moeten gaan staan en de mensen in de kerk niet. Want het koor kan weer volledig zingen, echter zij zijn wél gehouden aan de anderhalve meter-richtlijn.

De Heilige Communie kan ook weer verantwoord worden uitgereikt. Dit betekent dat de bedienaar de handen schoonmaakt vlak voor de uitreiking van de hosties en een gezichtsscherm of mondkapje zal dragen bij de uitreiking. Verder zal er bij de uitreiking NIETS worden gezegd. Het zal best wel wennen zijn dat dit weer mag. Reden om daartoe dan ook over te gaan. Ter verduidelijking; de bisschoppen geven aan dat communie op de tong NIET mag.

We hebben al die tijd veilig en strikt de maatregelen opgevolgd, zoals dat ook hoort. Maar, we hoeven niet Roomser te zijn dan de Paus, dus wat mag, mag dan ook.

De vredeswens kán door elkaar contactloos een teken te geven.

De vaten van het wijwater blijven leeg.

We mogen blij verrast zijn met deze versoepelingen. Maar tegelijk ook voorzichtig blijven.

Laten we trouw en zorgzaam omzien naar elkaar!

Pastoor John van de Laar.