Uden plant voor alle slachtoffers van corona een herinneringsboom, met hartvormige bladeren

UDEN – Uden gaat voor alle coronaslachtoffers in de gemeente een speciale herinneringsboom planten. De herdenkingsboom komt achter de Sint Petruskerk te staan en wordt zaterdag 30 mei door burgemeester Henk Hellegers onthuld.

Uden ligt midden in de brandhaard van het coronavirus. Net als omliggende gemeenten zoals Boekel en Meierijstad is Uden naar verhouding zwaar getroffen door het virus dat honderden slachtoffers en een veelvoud aan zieken heeft veroorzaakt. Ziekenhuis Bernhoven draaide  wekenlang uitsluitend rond de verzorging van coronapatiënten. In Uden stierven in sommige weken meer dan zeven keer zo veel mensen als normaal.

Een hartjesboom

De herinneringsboom is een initiatief van Uitvaartzorg Christine Veldhoen uit Uden en haar collega Paul van Weert . Op zoek naar een centrale herdenkingsplek in Uden kwamen ze uit bij de verhalenbank achter de Petruskerk. De herinneringsboom, een Katsuraboom die ook wel hartjesboom wordt genoemd, komt bij de mozaïekbank te staan die op 30 mei precies twaalf jaar geleden daar werd neergezet.

De bijzondere boom met hartvormige bladeren verandert ieder seizoen van kleur. ,,Een symbool voor de seizoenen van het leven. Het leven dat voor Uden zo drastisch veranderde vanaf begin maart”, aldus de initiatiefnemers.

De boom wordt zaterdag om 19.00 uur onthuld door burgemeester Henk Hellegers die ook een toespraak houdt. Pastoor John van de Laar zal de boom zegenen. De bijeenkomst wordt omlijst met muziek en is live te volgen via de website www.metliefdeterugkijken.nl.