Stille Omgang Amsterdam voor jongeren

Devotie, ingetogenheid en verbondenheid zijn sleutelwoorden bij de Stille Omgang in Amsterdam. Elk jaar wordt deze tocht in de nacht van de eerste zaterdag op zondag na 15 maart in de binnenstad van Amsterdam gelopen. De Stille Omgang herdenkt het mirakel van Amsterdam.

Dat geschiedde op 15 maart 1345. Het gaat over een stervende man die, na de ziekencommunie de hostie samen met het voedsel dat hij tevoren had genuttigd, uitbraakte. De hostie wierp men, naar kerkelijk voorschrift, in het haardvuur maar werd de volgende ochtend ongeschonden in de as van de haard aangetroffen. Het wonder leidde uiteindelijk tot een plechtige processie.

Al meer dan tien jaar rijdt er een speciale jongerenbus naar de stille omgang in Amsterdam. Jongeren, zo ongeveer tussen de 15 en 35 jaar, maar dat is geen strakke grens, ook een gezin met jonge kinderen of bijvoorbeeld een opa of oma met kleinkind zijn ook van harte uitgenodigd om aan deze tocht mee te doen. De opstapplaatsen die al vast liggen zijn dit jaar, Nijmegen Dukenburg, Uden busstation en Den Bosch station.

Informatie hierover en de mogelijkheid om je voor deze bedevaart op te geven: diaken Henk van Thiel, tel: 06-50476049  h.vanthiel@parochiesintpetrus.nl

Een informatieve film over de stille omgang:  https://www.youtube.com/watch?v=fwofnPzR1Ho