Parochiemissie met de Oegandezen: één blok enthousiasme!

Van 9 t/m 29 maart waren vijf Oegandezen te gast in onze Petrus parochie. Vanuit de pastorie van Uden bezochten we vijf kerken: De Petrus kerk in Uden, de Agatha kerk in Boekel, de Jacobus kerk in Zeeland en twee kerken in Helmond. Verder gingen we naar de Mill Hill missionarissen in Oosterbeek, het Retraitehuis en de Birgittinessen in Uden, naar de Zusters van het Kostbaar bloed (in Aarle-Rixtel)  en vierden we in Huize Sint Jan de Ziekenzalving.

.

Er werd muziek gemaakt voor de mensen van het Orgelhuis. Een speciale viering werd opgeluisterd in Katwijk, bij Cuijk i.v.m. de daar aanwezige Aartsbisschop uit Oeganda. Er was een muzikale ontmoeting met een aantal koren en een speciale middag met bisschop de Korte in het kader van het onderwijs in deze tijd. We mochten een dag mee vieren met de Caritas Pius x i.v.m. het bezoek van een bisschop en priester uit Roemenie. En heel belangrijk waren de ontmoetingen met de kinderen; bij de catechese van Petrus 2.0 en de huisbezoeken bij de Vormelingen. Maar ook bij Scouting, op de Odulfusschool en ’t Carolus; allen in Helmond. We werden héél gastvrij ontvangen in basisschool de Vlieger in Volkel, in bassischool De Wijde Wereld in Uden, in basisschool ’t Oventje in Zeeland en basisschool Den Omgang in Schaijk. Het onderwijzend personeel was overal zeer onder de indruk en de kinderen waren dol enthousiast! Het geheel was speels, eigentijds, met diepgang en de overtuiging dat: de liefde het altijd wint. Kortom, we mogen leren van de jonge kerk van Oeganda, levendig, bij de tijd en trouw! Veel dank aan allen die meewerkten, voor en achter de schermen.

De pastorie van Uden was voor drie weken “Klein Afrika”, in sfeer én temperatuur. Inmiddels genieten Charles, Fred, Eric, Gemma en Jacqueline weer van de Oeganda temperatuur van een stabiele 30 graden.

Moge ons geloof er door geraakt en aangewakkerd zijn, bij mij is dat zéker het geval. Met veel warme groeten vanuit de pastorie van Uden waar de koffie om 10.30 u (meestal) klaar staat!

Pastoor John van de Laar.