Open Kerkendag in Zeeland

De monumentale Sint-Jacobuskerk in Zeeland doet op zondag 26 november mee aan de Brabantse Open Kerkendag. Een initiatief waarbij de ruim 600 kerken in Brabant die dag open zijn voor het publiek. In Zeeland is dat van 13.00 tot 16.00 uur.

De open dag in Zeeland wordt opgezet door de klankbordgroep in Zeeland. Daarin zitten 12 inwoners van Zeeland, die op verzoek van de parochie proberen na te gaan hoe het kerkgebouw in stand kan blijven. De parochie wil voor al haar kerken een plan opstellen. De klankbordgroep in Zeeland gebruikt de open dag om zich te presenteren, maar meer nog om alle inwoners – gelovig of niet, kerkelijk of niet – de gelegenheid te bieden het gebouw te bekijken en van optredens en presentaties te genieten. In een enquête wordt bezoekers gevraagd naar hun ideeën. De erediensten staan niet ter discussie. Afnemende kerkbezoek en financiële tekorten vragen om nieuwe oplossingen.