Adventsactie 2020 in teken van voedselzekerheid: ‘Delen smaakt naar meer’

Net als andere jaren organiseert Adventsactie ook dit jaar de Adventsactiecampagne. Dit jaar staat de campagne in het teken van voedselzekerheid. Het thema is ‘Delen smaakt naar meer’.

De armoedeval wordt het wel genoemd: de vicieuze cirkel van armoede, ondervoeding, ziekte, gebrekkige opleiding en weer armoede. Ondervoeding is een belangrijke schakel in deze cyclus. Adventsactie wil daar iets aan doen en steunt dit jaar diverse projecten die ervoor zorgen dat gezinnen zelf groente, granen en fruit kunnen verbouwen en zo beschikken over gezond en gevarieerd voedsel. Daarmee wil Adventsactie de vicieuze cirkel helpen doorbreken.

Ondervoeding

Ondervoeding is een belangrijke oorzaak van armoede: jonge kinderen die te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen lopen een blijvende groeiachterstand op. Ze worden sneller ziek, ontwikkelen zich langzamer dan gezonde leeftijdgenootjes en presteren minder goed op school. De slechte voeding heeft dus invloed op hun ontwikkeling en toekomstmogelijkheden. De kans is groot dat ze later in een lage inkomenssector en dus in armoede terecht komen.

Wat doet Adventsactie?

Adventsactie steunt dit jaar projecten die zich richten op voedselzekerheid. Zo krijgen in DR Congo 50 gezinnen de beschikking over gemeenschappelijke akkers, materialen en zaaigoed. De deelnemers krijgen les in agrarische en verkooptechnieken. In Nicaragua leren families nieuwe landbouwtechnieken met het oog op de aanhoudende droogte en op de Westbank worden boerengezinnen geholpen bij het opzetten van landbouwbedrijfjes.

Help Adventsactie de projecten te ondersteunen.
Doneer aan Adventsactie: NL89 INGB 0653 1000 00 t.n.v. Adventsactie, Den Haag.