Actie Kerkbalans: Geef vandaag voor de Kerk van morgen

Dit weekeinde gaat de jaarlijkse campagne voor Actie Kerkbalans van start. In het hele land zullen diverse christelijke kerkgenootschappen, waaronder de rooms-katholieke parochies, gelovigen benaderen om hun jaarlijkse bijdrage voor hun lokale kerk te betalen. Voor parochies is dit hun belangrijkste bron van inkomsten.

‘Geef vandaag voor de Kerk van morgen’ luidt het toekomstgerichte motto van de campagne 2022. Kerken krijgen geen subsidie van de overheid voor hun reguliere exploitatie. Om te kunnen bestaan, hebben parochies daarom financiële bijdragen en giften van gelovigen en sympathisanten nodig.

De kerk staat vaak letterlijk en figuurlijk midden in het dorp of de wijk. De parochie deelt lief en leed met de mensen in haar omgeving. Bij doopsels, eerste communies of huwelijken staat de kerk open, maar evengoed bij de uitvaart van een dierbare. Maar vertegenwoordigers van de parochiefederaties  zijn op veel meer plekken aanwezig: om catechese te geven, om mensen die het moeilijk hebben een hart onder de riem te steken of om gewoon aanwezig te zijn bij activiteiten als onderdeel van de gemeenschap.

Parochies doen dit al vele jaren en hopen dit ook nog heel lang vol te kunnen houden, maar daarbij is wel uw steun nodig. Zonder uw financiële bijdrage kan de parochie haar belangrijke rol in de samenleving niet blijven vervullen. Doe mee aan de Actie Kerkbalans en betaal vandaag uw bijdrage voor de Kerk van morgen.

Kijk in het parochieblad of op de website van uw eigen parochie om te zien hoe u kunt bijdragen.