Preek Pinksteren 2020.

Beste medechristenen,

Vandaag is het de 50ste dag van Pasen, Pinksteren, het geboorte feest van de kerk.  Dit jaar zou je kunnen zeggen, vanwege alle beslotenheid, dat Pasen en Pinksteren op één dag vallen, uitbundigheid is immers niet aan de orde, noch met Pasen, noch vandaag.

De Heilige Geest hebben we hard nodig in deze coronatijd.

Er is veel eenzaamheid en stil verdriet, de heilige geest die ook wel de trooster wordt genoemd kan soms ervaren worden als heel ver weg…

Daarom alle reden om te bidden, te blijven bidden om die geest, vooral op deze dag.

De heilige geest, de trooster, om de nabijheid in de ander halve meter samenleving én kerk.

Morgen, 1 juni, mogen de kerken weer open voor ten hoogste 30 kerkgangers.

Als eerste gaat dit gelden voor deze dag kapel, niet morgen, maar dinsdag. Er zal goed worden toegezien, we vragen om uw begrip. Wees niet bang te komen, maar ben wel voorzichtig!

De weekenden in juni, gezien het getal van 30, hebben we, na intern overleg gekozen om, op de zondagen om 10.30u bepaalde doelgroepen te nodigen. Deze zijn inmiddels benaderd. Alles blijft te volgen via de kerkomroep.

Iedere zondag in juni een andere doelgroep. Samen willen we, het toch wel complexe maar zorgvuldige protocol, volgen en oefenen. De reden is dat we in juli, naar we hopen, open mogen voor ten hoogste 100 kerkgangers. De doelgroepen zijn dan voorbereid om mensen gastvrij en open te ontvangen en weg wijs te maken in het vieren in de kerk op de ander halve meter richtlijn.

Vanaf juli zullen de vieringen worden hervat, openbaar in het weekend, in deze Petrus kerk in Uden en in de kerken van Boekel en Zeeland op de gebruikelijke tijden. Om alle zes kerken tegelijk te openen lijkt ons onverantwoord gezien het protocol, intern is dit met de betreffende contactpersonen en kosters overlegd.

Ook een reserveringssysteem is verplicht gesteld voor hen die de kerkdienst willen bijwonen.

Meer informatie volgt hierover in de lokale media medio juni.

Tenslotte; gisteren hebben we een opname kunnen zien dat hier achter de kerk een boom werd onthuld en ingezegend.

Alle besloten uitvaarten waren hiervan op de hoogte gesteld, wat te volgen was via een speciale livestream, getiteld: www.metliefdeterugkijken.nl

Het was een indrukwekkende weergave via de livestream.

De H. Geest, de trooster kwam toch heel dichtbij. Want onze God laat ons niet in de steek.

Hij blijft met ons begaan wanneer wij bladeren in de tijd, terug zien en vooruit. Rouw is grenzeloos, vraagt tijd en ruimte, zoals het groeien en bloeien van een boom dat doet.

Bidden wij vandaag om zegen voor elkaar, voor alle nabestaanden om kracht, voor onszelf om moed om ons geloof, wanneer dit weer kan, samen te vieren in dit vriendschapshuis voor ons mensen.

Zalig Pinksteren voor U  en voor allen die u dierbaar zijn. Amen!