St.Cornelius bedevaart te Zeeland

Iedereen is van harte welkom op:

• 1ste zondag van mei in de kapel van St. Cornelius die zich achter in de St.Jacobus de Meerdere kerk te Zeeland bevind.
  • Op deze 1ste zondag –dit jaar 6 mei- is de 1ste H. Mis ter ere van St. Cornelius om 07.00 uur en de 2de om 09.00 uur.
  • Vanaf het eind van de 2de H. Mis tot 12.00 uur zal er op gezette tijden de kinderzegen worden gegeven.
  • En de kerk zal open zijn voor stilte, gebed en/of een kaarsje bij St. Cornelius tot 15.00 uur.

St. Cornelius stamde uit ’n adellijk Romeins geslacht, in 251 werd hij tot bisschop van Rome gekozen op de stoel van Petrus, hij werd de 21ste paus. Hij was een krachtig verdediger van het geloof in het Romeinse keizerrijk. Cornelius werd het slachtoffer van de christenvervolgingen in Rome. Hij werd uit de stad verdreven alwaar hij stierf als martelaar. Omdat hij paus was wordt hij vaak afgebeeld als een tiara dragende bisschop.

Misschien is de H. Cornelius door de eeuwen heen zo populair geworden omdat je met tal van kwalen bij hem terecht kunt: vallende ziekte, epilepsie, zenuwziektes, overspannenheid, onrust en stress. Ook voor jicht, oorkwalen, stuipen, kinkhoest en andere kinderziektes (vandaar de kinderzegen). Daarnaast is hij ook de bescherm-heilige van het hoornvee.

Na afloop van de H. Missen op deze zondag staat de koffie klaar in de St.Jacobuszaal, ingang staat aangegeven, en uiteraard wordt er een snee Brabantse krentenmik bij aangeboden. Welkom!