Grote Nöhrenorgel in St. Petrus nog in gebruik.

St. Caeciliakoor Uden zingt zaterdagavond in de Petruskerk met Jan de Laat op het Nöhrenorgel.

het Nöhrenorgel in de St. Petruskerk

Organist Jan de Laat zal in de vastentijd het grote Nöhrenorgel bespelen in de Sint Petruskerk, dit tot grote vreugde van mening parochiaan. De Laat zal improvisaties maken op bekende Gregoriaanse melodieën die behoren bij de vier zondagen in aanloop naar Pasen. Zo zal hij komende zaterdag 11 maart a.s. om 18.30 uur tijdens de eucharistieviering onder andere het Reminiscere Domine (Gedenk o heer uw barmhartigheid) ten gehore brengen. Het Nöhrenorgel, gebouwd in 1906, is nog altijd in zeer goede staat en een genoegen om naar te luisteren. Het is De Laat, met zijn jarenlange ervaring, dan ook wel toevertrouwd om de kerkbezoekers de komende tijd te laten genieten van dit zo prachtig klinkend instrument.

Het St.Caeciliakoor zal deze zaterdagavond onder begeleiding van de orgelmuziek de aan de vastentijd aangepaste gezangen laten horen, waaronder tijdens de offerande het vierstemmige Wer hat dich so geschlagen, een prachtig gedragen stuk uit de Mattheuspassion van Bach. Met het Paasfeest in het vooruitzicht is deze 40 dagen vastentijd een mooi moment om te genieten van de zang van het St.Caeciliakoor en het orgelspel van Jan de Laat, dit alles onder leiding van dirigent Marcus de Haard.